Źle się rozwija? Prezentowane przez nas w kalendarzu rozwoju prawidłowości rozwojowe opracowaliśmy z dużą starannością w oparciu o rzetelną wiedzę psychologiczną. Są to jednak ogólne normy rozwoju, który w przypadku konkretnych dzieci może przebiegać odmiennie. Nawet testy psychologiczne, mierzące potencjał rozwojowy dzieci, różnią się nieco w określaniu poziomu umiejętności na danym etapie wieku. Różnice w testach wynikają z przyjętych kryteriów, a u poszczególnych dzieci zależą od indywidualnych predyspozycji, preferencji, temperamentu i doświadczeń. Normy mówią o tym, co w rozwoju dzieci jest wspólne, ale maluchy mają również cechy indywidualne. Dlatego poszczególne dzieci mogą wykazywać kilkumiesięczne różnice w tempie opanowywania sprawności. Odmienności te świadczą o ich indywidualności, wyjątkowości i niepowtarzalności i nie muszą sugerować zaburzeń.
Jeśli obserwujesz coś nietypowego u swojego dziecka, co Cię niepokoi, skonsultuj się ze specjalistą. Warto rozwiać wątpliwości i cieszyć się ze wspierania dziecka w rozwoju. Natomiast, jeśli jest to objaw problemu, to wczesna diagnoza jest podstawą skutecznej pomocy. Weryfikowanie pytań i wątpliwości to okazja do pogłębiania wiedzy o dziecku.
Opisy umiejętności rozwojowych to nie są zadania testowe do badania dziecka i go egzaminowania. Ich rolą jest uwrażliwienie rodziców na dany rodzaj zabaw i aktywności w określonym wieku. Jest to zbiór propozycji uatrakcyjniania zabaw dziecka i pogłębiania kontaktu z nim. Podpowiadają, jakie zabawy są dla dziecka najciekawsze na danym etapie wieku, bo zgodne z jego potrzebami rozwojowymi.
Normy rozwojowe uporządkowaliśmy według zasady pojawiania się określonych umiejętności, czyli są omawiane w przedziale wieku, w jakim pojawiają się po raz pierwszy. Towarzyszą jednak dziecku dłużej. Dlatego odkrycie, że starsze dziecko nadal interesuje się czymś, co zostało opisane jako typowe dla dzieci młodszych, jest zupełnie naturalne.