Kim jest mały muzyk? Osób dorosłych czynnie interesujących się muzyką i ją uprawiających jest niewiele. Natomiast w dzieciństwie wszystkie dzieci wykazują wrażliwość na rytm i melodię. Skąd ta różnica? Dorośli pasjonaci muzyki to osoby uzdolnione w tym zakresie. Natomiast wszystkie dzieci korzystają z niej w celach stymulowania swojego rozwoju. Wczesne doświadczenia muzyczne służą rozwijaniu analizy słuchowej, wrażliwości na rytm i melodię, co przygotowuje do rozwoju mowy.
Rozwój słuchu harmonicznego będącego podstawą pełnego odbierania muzyki następuje najpóźniej i występują tu duże różnice indywidualne wyróżniające spośród przeciętności ludzi utalentowanych muzycznie. Oczywiście osoba z wrodzonym talentem muzycznym też potrzebuje wczesnych doświadczeń w postaci słuchania prostych dźwięków i melodii, poruszania się w rytm muzyki, klaskania do taktu.
Pierwszy systematyczny kontakt ze stymulacją rozwoju poprzez muzykę mają najczęściej dzieci podczas zajęć rytmicznych.
Mały muzyk – rytmika
Rytmika, czyli wyrażanie muzyki ruchem, zakłada ścisły związek muzyki i ruchu. Muzyka staje się bodźcem do ruchu, jego inspiracją. Natomiast ruch jest następstwem muzyki i wywoływanego nią stanu emocjonalnego. Zajęcia te służą nie tylko umuzykalnieniu dziecka.
Tym maluchom, które mają inne predyspozycje i zainteresowania zajęcia te również pomogą w rozwoju ruchowym. W związku z tym, że na wczesnym etapie rozwój poznawczy jest ściśle powiązany z ruchowym i określany jako psychoruchowy, ruch stymulowany muzyką pośrednio wpływa też na rozwój umysłowy.
Poprzez ćwiczenie reakcji ruchowej na bodziec dźwiękowy rozwija koordynację słuchowo-ruchową. Jeśli dziecko określone ruchy śledzi wzrokiem, np. podąża wzrokiem za ruchem ręki zakres koordynacji będzie jeszcze większy (koordynacja słuchowo-wzrokowo-ruchowa). Rytmika jest oczywiście również elementem wychowania muzycznego. Zapoznaje z cechami dźwięków: ich wysokością i czasem trwania. Uczy precyzyjnego odtwarzania rytmu, poczucia tempa, metrum. Zaczynając od uwrażliwienia na rytm doprowadza do lepszego rozumienia i odczuwania całości dzieła muzycznego. Zajęcia te to pierwszy – a dla niektórych dzieci jedyny – moment nauki gry na prostych instrumentach oraz poczucia zadowolenia z osiąganych rezultatów (nawet, jeśli dla dorosłych to tylko kakofonia przypadkowych dźwięków).
Z edukacji takiej skorzystają wszystkie dzieci, a te które są utalentowane muzycznie mogą na tych zajęciach objawić swój talent i zainspirować ich rodziców do inwestowania w systematyczną edukację muzyczną.
Rozwijanie poczucia rytmu, poczucia świadomego ruchu oparte jest na ruchu naturalnym. Ważnym elementem metody jest też improwizacja. Wiąże się również z wywoływaniem pogodnego nastroju, relaksem i rozluźnieniem. Wszystko to czyni metodę adekwatną i korzystną dla dzieci, które tak cenią sobie niezależność oraz potrzebują swobody i radości.