Zerówka czy pierwsza klasa – co wybrać? W nadchodzącym roku szkolnym po raz drugi w klasie pierwszej spotkają się dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat. Według wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej placówki oświatowe powinny organizować osobne oddziały dla dzieci w różnym wieku. Dotyczy to jednak szkół, w których powstaną co najmniej dwie klasy. W związku z tym część dzieci z rocznika 2009 spotka się ze starszymi kolegami w jednej ławce. Co więcej, nie wszystkie sześciolatki są gotowe na tak radykalną zmianę trybu nauczania, jakim jest przejście z przedszkola do szkoły. Od troskliwej opieki przedszkolnej do znacznie bardziej wymagającej kurateli pani wychowawczyni, która będzie oczekiwać od dziecka większej samodzielności.

Zerówka czy pierwsza klasa? To jak to ugryźć?
Jak ocenić, czy sześciolatek jest gotowy do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie? Zastanówmy się, czy potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać oraz czy jest gotowy na samodzielność bez rodziców i opiekunów przez kilka godzin. Maluch powinien też być wystarczająco rozwinięty fizycznie i ruchowo. Umieć wykonywać precyzyjne ruchy dłońmi – na przykład wycinać kształty czy rysować szlaczki. Dziecko dojrzałe do podjęcia nauki w szkole orientuje się w przestrzeni, liczy na palcach, rozpoznaje kształty i odczytuje pismo obrazkowe. Potrafi skupić się też na danym zagadnieniu przez dłuższy czas. Jest rozwinięte emocjonalnie – wyraża i kontroluje emocje w podstawowym stopniu oraz nawiązuje relacje z dorosłymi i rówieśnikami. W przypadku dzieci uczęszczających do przedszkola taką informację powinniśmy uzyskać od wychowawcy.
A co, gdy pojawią się wątpliwości?
Jeżeli mamy wątpliwości i nasze dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, powinniśmy zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, która może wydać opinię zalecającą odroczenie obowiązku szkolnego na okres nie dłuższy niż jeden rok. Z taką opinią oraz wnioskiem o odroczenie udajemy się do dyrektora szkoły rejonowej, czyli związanej z miejscem zamieszkania dziecka. Dyrektor musi wydać decyzję w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Mamy na to czas do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat. Nawet jeśli rozpoczął się już rok szkolny i dziecko uczęszcza do pierwszej klasy. Lepiej jednak nie narażać dziecka na dodatkowy stres i taką decyzję podjąć wcześniej.
Dzieci, które uzyskały odroczenie obowiązku szkolnego, są zobowiązane do uczestniczenia w przedszkolnym przygotowaniu do szkoły, o ile nie zostało wydane inne orzeczenie. Sześciolatek może wrócić do przedszkola, do którego uczęszczał wcześniej. Natomiast jeśli brakuje dla niego miejsca, obowiązkiem gminy jest zapewnienie mu go w innej placówce. Warto zastanowić się jednak, czy aby na pewno jest to dobry pomysł. Sześciolatek wróci do przedszkola, w którym był w najstarszej grupie, a teraz będzie uczyć się z dziećmi, które wcześniej uważał za maluchy, przez co może czuć się nieswojo. Co więcej, przez kolejne miesiące będzie realizować program, który już poznał, co nie rozbudzi w nim zapału do nauki.
Zerówka czy pierwsza klasa – jakie rozwiązanie?
Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być oferowana przez niektóre przedszkola klasa tylko dla dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym. Zerówka jest dostosowana do potrzeb sześciolatków, a program tak ułożony, aby dzieci nie odczuły, że powtarzają materiał, ale aby rzeczywiście rozwijały swoje zdolności i pracowały nad takimi kwestiami jak zdolność koncentracji. W kameralnej grupie są idealne warunki dla uczniów, którzy potrzebują nieco więcej zainteresowania ze strony nauczycieli niż ich rówieśnicy. Uwaga skupia się na pracy z dziećmi, które uczą się w inny sposób, oraz na stymulowaniu ich wszechstronnego rozwoju.





