Metoda Ruchu Rozwijającego – zwykła zabawa?
Nauka i terapia Metodą Ruchu Rozwijającego (MRR) wygląda jak zabawa. „Eh, przecież to zwykła zabawa” – słyszę od rodziców. I na tym polega niezwykłość tej metody, na jej naturalności i prostocie. W atmosferze zabawy dzieci dokonują często „dziejowych” zmian i terapeutycznych odkryć.
Z tego powodu dzieci bardzo ją lubią, zwłaszcza przez te w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Na szczęście coraz częściej doceniają ją też rodzice.
Jak powstała Metoda Ruchu Rozwijającego
Wywodzi się z tak zwanego „baraszkowania” – czyli zaspakajania naturalnych potrzeb dziecka w kontakcie fizycznym z rodzicem. To baraszkowanie pojawia się we wczesnym dzieciństwie każdego dziecka.
Ćwiczenia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne odbywają się w atmosferze radosnej zabawy, akceptacji i swobody. Dzięki temu można osiągać zamierzone efekty bez stresujących czynników typu: nakaz, wywoływanie strachu czy przymus.
W zdrowym ciele zdrowy duch! Potrzeby zaspakajane przy pomocy ruchu.
Podstawą metody Weroniki Sherborne jest założenie, że w przypadku dziecka mówimy o rozwoju psychoruchowym. Dlatego, że rozwój psychiczny ściśle wiąże się z ruchowym.
Poniżej kilka przykładów zaspakajania potrzeb dziecka poprzez rozwój świadomości ciała, dotyk i ruch:
· Poprzez ruch i dotyk dziecko poznaje swoje ciało, uczy się zaufania do niego, a tym samym do siebie.
· W trakcie przeróżnych aktywności fizycznych dziecko sumiennie pracuje nad swoim poczuciem wartości i pozytywnym obrazem siebie. Słowa są równie ważne, ale są niewystarczające, jeśli nie idzie za nimi realne doświadczenie.
· Świadomość samego siebie, posiadania ciała, jego części, jest podstawą do wyodrębnienia własnej osoby z otoczenia i poczucia tożsamości. Identyfikacji z własnym JA.
· Poprzez ruch dziecko wchodzi w interakcje z innymi dziećmi i dorosłymi, rozwija umiejętność nawiązywania kontaktu i współpracy. Jednocześnie nabywa zaufanie do innych. Dlatego m.in. tak doniosła jest rola zabawy w życiu dziecka.
· Poprzez ciało zyskuje także świadomość przestrzeni i możliwości działania w niej. To jest bazą poczucia bezpieczeństwa i warunkiem do rozwoju twórczości i kreatywności.
· W kontakcie fizycznym zaspakaja się potrzeby bliskości i opieki. Dziecko czuje się kochane, akceptowane, bo oprócz słów jest przytulane, głaskane i kołysane. Zasada, że 70% naszego przekazu interpersonalnego to komunikacja niewerbalna jest jak najbardziej prawdziwa. Czasem zapominamy o tym, kiedy dziecko jest już na tyle świadome, że rozumie słowa: kocham Cię, jesteś najważniejsza/y dla mnie.
Dzieci, którym z różnych powodów brakowało zaspokojenia tych potrzeb, stronią od kontaktu fizycznego. Napinają ciało, trudno pokazać im „miękki brzuszek”, a w konsekwencji zaufać osobie dorosłej i z nią współpracować.
· Świadomość własnego ciała jest również bardzo istotna dla rozwoju emocjonalnego dziecka, gdyż umiejętność panowania nad nim jest warunkiem do panowania nad swoimi emocjami.
Zastosowanie MRR
Ze względu na swoją uniwersalność Metoda Ruchu Rozwijającego z powodzeniem wspomaga rozwój, terapię, a także profilaktykę.
Metoda Ruchu Rozwijającego m.in. stosowana jest u dzieci nadruchliwych i nadpobudliwych.
Pozytywnie wpływa na wyciszanie zachowań impulsywnych u tych dzieci, wynikających z nieumiejętności panowania nad swoim ruchem oraz przewidywania konsekwencji tego ruchu dla innych. Zajęcia pomagają dzieciom również rozwijać empatię i umiejętność współpracy.
Dzięki ćwiczeniom zyskują poczucie siły, bez użycia agresji i jednocześnie rozwijają swoją wrażliwość.
Z metody Ruchu Rozwijającego korzysta się także w terapii dzieci z trudnościami emocjonalnymi, które borykają się z nadmiernym lękiem i zahamowaniem w kontaktach społecznych.
Metoda RR przynosi pozytywne skutki w pracy z tymi dziećmi, gdyż stwarza dzieciom okazję do wielu pozytywnych doświadczeń w ich tempie i na miarę ich możliwości oraz chęci. Na początku zajęć często są obserwatorami, natomiast zajęcia w formie radosnej zabawy są na tyle atrakcyjne, że stają się motywacją do uczestnictwa w proponowanych strukturach. Badania potwierdzają, że udział w zajęciach z Ruchu Rozwijającego wpływa na wzrost zaufania do siebie i innych oraz zwiększa aktywność dzieci.
Metoda Ruchu Rozwijającego – zalety
Według mnie Ruch Rozwijający, przy zaangażowaniu rodziców w zajęcia, doskonale sprawdza się jako wsparcie w wyrównywaniu opóźnień rozwojowych u dzieci przedszkolnych, a także jako metoda stymulująca rozwój dojrzałości emocjonalnej i społecznej. Ćwiczenia stwarzają okazję do nauki uważnego współdziałania z partnerem, konstruktywnego wykorzystania nagromadzonej energii, rozwoju koncentracji na zadaniu oraz użycia siły bez uciekania się do nadmiernej agresji.
Metoda Ruchu Rozwijającego jest moją ulubioną formą pracy, jeśli występuje trudność w komunikacji rodzic-dziecko. W bezpiecznych warunkach w formie zabawy możemy wspólnie przyjrzeć się trudnościom i poszukać rozwiązania. Są to np.: problemy wychowawcze, nierespektowanie granic i zasad przez dziecko, nieumiejętność wspierania samodzielności dziecka przez rodzica, a czasem problemy relacyjne: trudność w nawiązywaniu bliskiego kontaktu fizycznego czy nieumiejętność spontanicznej zabawy z dzieckiem. Nie każdy dorosły ma łatwość w byciu z dzieckiem w spontanicznej zabawie. Zajęcia z Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne są więc pomocne dla tych rodziców, którzy z różnych powodów mają utrudniony kontakt ze swoim „wewnętrznym dzieckiem”, który to kontakt jest niezbędny, aby móc rozwijać więź ze swoim ukochanym potomkiem.
Przeczytaj konkretne wskazówki, jak ćwiczyć metodą Weroniki Sherborne.