Wychowanie dziecka jest niewątpliwie najcięższą pracą, dlatego, że przychodzący na świat bobas nie rodzi się z wbudowanym rozumieniem naszych reguł i zachowań jakie uważamy za właściwe. Z upływem czasu każdy musi się ich nauczyć. My jako rodzicie jesteśmy nauczycielami i to właśnie do nas należy przekazanie naszych zasad w najbardziej jasny sposób.
Gdy dzieci zaczynają odkrywać otoczenie ich ulubionymi zabawkami stają się sprzęty RTV i AGD. Czyli przedmioty najbardziej ciekawe, ale też najczęściej zakazane. Wtedy też rozpoczyna się rola rodzica jako nauczyciela. Nauczanie zależy od postaw rodzica, których jest kilka. Wyróżniamy metodę demokratyczną, czyli taką w której jasno zakazujemy wykonania danej czynności poprzez komunikat „nie”. Zanim przejdziemy do kolejnych czynów czekamy na reakcje dziecka. Przybierając surową minę, a często grożąc palcem stosujemy metodę restrykcyjną. Ostatnim podejściem jest przyzwolenie, czyli kilkukrotne przekonujemy i wyjaśniamy, jednak w ostateczności przychylamy się do postępowania dziecka.
Jak uczą się dzieci?
Dzieci uczą się na konkretach, czyli to czego doświadczają za pomocą zmysłów determinuje sposób w jaki postrzegają otoczenie. Przekonania na temat postrzegania świata oparte są więc na konkretnych doświadczeniach. Kiedy słowa i czyny rodziców są zgodne, dzieci traktują mowę poważnie, a tym samym uczą się zasad. Gdy jednak słowa nie odpowiadają czynom, dzieci zaczynają je ignorować i opierają się na tym czego doświadczają. Taki podstawowy błąd jest najczęstszym źródłem porażek rodziców.
Czym jest sprawdzanie granic ?
Postępowanie młodego człowieka daje dokładniejszą odpowiedź na nurtujące je pytania niż słowa. Dzieci po prostu robią to czego im zakazaliśmy, czekając co się wydarzy Wiele zachowań jakie my jako rodzice uważamy za niegrzeczne są niczym innym jak znalezieniem odpowiedzi na pytanie co się stanie jeśli posunę się za daleko? Odpowiedz na to pytanie pomaga dzieciom określić, czy posłuszeństwo wobec zasad jest konieczne czy jedynie zalecane.
Zasady przyzwalające
Rodzice, którzy stosują te metody często mylą słowa z działaniami i popadają we frustracje, gdy nie udaje im się dotrzeć do dziecka z przekazem. Metoda przyzwalająca prowadzi do załamania procesu uczenia się.
Skuteczne nauczanie
Skuteczne nauczanie jest niczym innym jak świetnym pomysłem na uczenie swojej pociechy w taki sposób, który przynosi satysfakcjonujące efekty. Umiejętność zaprezentowania tego co się wie, co się potrafi oraz tego co się zrobiło jest bardzo ważne w każdym momencie procesu nauczania.
Podsumowując dzieci uczą się na konkretach, testują to co słyszą i czego doświadczają. Przekonania oraz poglądy, które dotyczą zasad rodziców oparte są głównie na tym czego dzieci doświadczają, a nie na tym co słyszą. Pamiętajmy o tym, gdy staramy się wpajać pociechom nasze zasady. Kiedy to co mówimy zgadza się z tym co robimy, dzieci nabierają zaufania do naszych słów i uczą się zasad. Jednak gdy słowa mijają się z czynami, dzieci zaczynają ignorować słowa i opierać swoje przekonania na tym czego doświadczają. Takim sposobem uczą się dwóch zestawów zasad: teoretycznej oraz tej praktycznej. Ten podstawowy błąd w komunikacji jest przyczyną większości niepowodzeń w wychowaniu dzieci.
Artykuł przygotowała Anna Gotowalska