INFORMACJA PRASOWA
Wychowuj aktywnie! Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna dla rodziców „AKTYWNI OD DZIECKA”
Jak wynika z badań, aż 80 proc. dzieci w Polsce nie spełnia kryteriów Światowej Organizacji Zdrowia dotyczących codziennej, godzinnej aktywności ruchowej.* Za to 63 proc. regularnie ogląda telewizję – średnio 1 godzinę i 23 minuty dziennie w dni robocze oraz 1 godzinę i 43 minuty dziennie w weekendy. Jeśli dodamy do tego korzystanie z innych mediów, np. granie na komputerach lub konsolach, korzystanie z aplikacji mobilnych czy oglądanie video w Internecie, okazuje się, że dzieci w cyfrowym świecie spędzają niemal dwie godziny dziennie w dni robocze i ponad 2 godziny i 40 minut dziennie w weekendy.** Sytuację chcą zmienić organizatorzy kampanii informacyjnej AKTYWNI OD DZIECKA, którzy za cel postawili sobie przede wszystkim edukowanie… rodziców. W ramach akcji zostały również przygotowane książeczki-cegiełki „Odkrywam swoje sportowe pasje”. Całkowity dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na wsparcie podopiecznych Fundacji Niezwyciężony, której celem jest propagowanie wśród dzieci i młodzieży sportu oraz pomoc w trudnych sytuacjach życiowych. Do wsparcia kampanii organizatorzy zapraszają również firmy z całej Polski, którym oferują możliwość nabycia książeczek z własnym logo. Szczegóły na stronie www.aktywnioddziecka.pl
Kluczowym celem kampanii AKTYWNI OD DZIECKA jest zwrócenie uwagi osób dorosłych na rolę ruchu w prawidłowym rozwoju nie tylko fizycznym, ale również psychicznym i emocjonalnym najmłodszych. Według organizatorów akcji to głównie na opiekunach – m.in. rodzicach i dziadkach – spoczywa odpowiedzialność za zachęcanie i inspirowanie dzieci do podejmowania aktywności o charakterze ruchowym.
– Często zapominamy, jak ważne dla prawidłowego rozwoju zdrowego organizmu i kształtowania pozytywnych cech charakteru są sport i aktywność fizyczna. Żyjemy w czasach, kiedy komputer, telewizor czy tablet są dla naszych dzieci alternatywą dla ruchu i zabawy z rówieśnikami. Zabiegani i zapracowani, mamy skłonność do przenoszenia odpowiedzialności za prawidłowy rozwój naszych pociech na placówki oświatowe, takie jak szkoły czy przedszkola. Pamiętajmy jednak, że to przede wszystkim rodzic jest dla dziecka drogowskazem i to jego rolą jest kształtowanie w nim pozytywnych wzorców oraz zachęcanie do aktywności już od najmłodszych lat – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, firmy, która zainicjowała kampanię AKTYWNI OD DZIECKA.
Czym skorupka za młodu nasiąknie…
W ramach kampanii została przygotowana informacyjna strona internetowa www.aktywnioddziecka.pl, z której rodzice będą mogli dowiedzieć się, jak ruch wpływa na rozwój psychofizyczny dzieci. Zawarte w serwisie artykuły, inspiracje i porady ekspertów pomogą im także w przyjazny sposób zachęcić swoje pociechy do uprawiania sportu i podejmowania aktywności o charakterze ruchowym.
– Jak wynika z badania Global Matrix 3.0 Polska, pod względem aktywności dzieci, zajmuje razem z Niemcami, Danią i Estonią przedostatnie miejsce spośród 17 badanych pod tym kątem krajów europejskich. Bogactwo rozrywek multimedialnych sprawia, że rodzicom coraz trudniej jest zachęcić swoje pociechy do ruchu. Nie chodzi tylko o zorganizowane zajęcia sportowe, z których – jak pokazują statystyki – korzysta w Polsce jedynie niecałe 20 proc. dzieci, ale również o zabawy na świeżym powietrzu, jazdę na rowerze czy gry i zabawy zespołowe z rówieśnikami – zaznacza Joanna Skoczeń. – Dlatego właśnie przygotowaliśmy portal aktywnioddziecka.pl, który ma być wsparciem dla rodziców i opiekunów oraz stworzyliśmy książeczki-cegiełki „Odkrywam swoje sportowe pasje” będące świetnym materiałem zarówno do edukacji, jak i zabawy z dzieckiem. Do ich kupna zapraszamy zarówno osoby indywidualne, a także firmy, którym proponujemy książeczki z własnymi logotypami i informacją o wsparciu kampanii – dodaje.
Trzy książeczki adresowane do dzieci w wieku 3-4, 5-7 oraz 8-9 lat zostały stworzone pod nadzorem merytorycznym psycholog Agnieszki Opach. W każdej z nich, na 16 stronach, zostały zawarte ciekawe propozycje gier i zabaw, opowiastki, kolorowanki i łamigłówki, a także inspiracje dla rodziców, jak aktywnie spędzać czas z dziećmi. Bohater książeczek – Miś Sportuś prezentuje w angażujący sposób najmłodszym różne aktywności, pokazując, że sport może być świetną zabawą i doskonałą formą spędzania czasu z rówieśnikami. Koszt jednej cegiełki to tylko 15 złotych. Całkowity dochód ze sprzedaży książeczek zostanie przekazany na wsparcie najmłodszych podopiecznych Fundacji Niezwyciężony, którzy ze względu na pochodzenie z rodzin no niskim statusie materialnym, często nie mogliby realizować swoich sportowych pasji. Cegiełki można nabyć za pośrednictwem strony kampanii.
– Celem Fundacji Niezwyciężony jest promowanie wśród dzieci i młodzieży aktywnych działań ukierunkowanych na zmianę otaczającej je rzeczywistości, a także wspieranie i inspirowanie ich w walce o swoje marzenia. Poprzez zajęcia sportowe chcemy im pokazać, że nie ma rzeczy niemożliwych i mimo przeciwności losu należy być niezwyciężonym i dążyć do realizacji swoich planów oraz ambicji – mówi Jagoda Pisarczyk, prezes zarządu Fundacji Niezwyciężony. – Naszymi podopiecznymi są dzieci z najbliższej okolicy, a także dzieci, których rodzice nie mogliby pozwolić sobie na posyłanie dziecka na odpłatne zajęcia dodatkowe lub sportowe. – dodaje Jagoda Pisarczyk.
Ruch dla zdrowia fizycznego i nie tylko
Jak wynika z badań, 31,2% ośmiolatków w Polsce ma nadmierną masę ciała, a z otyłością zmaga się 12,7 proc. z nich. Dodatkowo co dziesiąty drugoklasista ma nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego. Tymczasem według ekspertów zbyt mała ilość ruchu w młodym wieku zwiększa ryzyko wystąpienia w życiu dorosłym m.in. cukrzycy typu II, chorób układu krążenia czy otyłości. Specjaliści podkreślają też niebagatelną rolę aktywności dla prawidłowego rozwoju psychicznego i emocjonalnego najmłodszych.
– Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój każdego człowieka, jednak szczególny „głód ruchu” występuje u przedszkolaków i najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Aktywność ruchowa dziecka oddziałuje nie tylko na jego rozwój fizyczny, ale również emocjonalny, społeczny i umysłowy. Dzieci uczą się wówczas radzić sobie z trudnościami, stresem oraz napięciem, przeżywaniem porażek i sukcesów – mówi psycholog Agnieszka Opach z Centrum Terapeutyczno-Rozwojowego Holipsyche, która od dziesięciu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą. – Sport kształtuje również relacje z rówieśnikami, przyczynia się do wzrostu zainteresowania nie tylko współzawodnictwem, ale również współdziałaniem, a także wpływa na rozwój takich cech jak refleks czy zdolność przewidywania i podejmowania decyzji – dodaje Agnieszka Opach.
Ja podkreśla ekspert kampanii, istotne jest, aby dziecko w czasie swojej aktywności dobrze się bawiło oraz aby owa aktywność – ubrana w ciekawą i interesującą formę – była przyjemną zabawą, a nie monotonnym obowiązkiem. Dlatego bardzo ważną rolą rodzica jest organizowanie dzieciom zabaw o charakterze ruchowym oraz od najmłodszych lat wspieranie ich sportowych pasji.
Kampania AKTYWNI OD DZIECKA organizowana jest przez firmę VanityStyle we współpracy z Ośrodkiem Terapeutyczno-Rozwojowym Holipsyche. Środki uzyskane ze sprzedaży książeczek-cegiełek „Odkrywam swoje sportowe pasje” zostaną przekazane beneficjentowi – Fundacji Niezwyciężony.
Źródła danych:
* Global Matrix 3.0, Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA), 2018
**Screen for contact, Rich Harvest na zlecenie Cartoon Network, 2017
WIĘCEJ INFORMACJI:
MILENA ZIELIŃSKA
VanityStyle 786 866 784 milena.zielinska@vanitystyle.pl |
TOMASZ GIERWAT
Manhattan Warsaw 690 916 130 tgierwat@mnhtninc.com |
|
Firma VanityStyle od ponad 10 lat wspiera swoich Klientów w tworzeniu kultury organizacyjnej skoncentrowanej na człowieku. VanityStyle tworzy produkty dla osób w różnym wieku, mających różne zainteresowania i potrzeby, których łączy apetyt na życie i chęć zadbania o siebie i swoich bliskich. Firma jest właścicielem marek kart sportowych FitProfit oraz FitSport i od początku działalności wspiera oraz inicjuje projekty związane z popularyzacją aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Dodatkowo w ramach polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu firma angażuje się w różnego rodzaju działania mające m.in. na celu promocję aktywności fizycznej wśród dzieci. Firma jest także inicjatorem projektu „Holistyczna Akademia Biznesu VanityStyle”, w ramach którego oferuje szkolenia, warsztaty i treningi umożliwiające osobom aktywnym zawodowo zdobywanie kompetencji przydatnych zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
[…] zacząć od zastanowienia się nad tym, jaki styl wychowania Wam pasuje. Czy chcecie pielęgnować bliskość z Waszym dzieckiem (wówczas warto położyć […]