Od wielu lat dyskusja dotycząca sześciolatków w szkole podstawowej obejmuje zarówno aspekty psychologiczne, jak i ekonomiczne, zestawiając ze sobą zwolenników i przeciwników takiego rozwiązania. Choć rozpoczęcie edukacji w wieku sześciu lat nie jest obowiązkowe, rodzice mogą wybrać taką możliwość. Zanim podejmiesz decyzję, upewnij się, że poznałeś argumentację obydwu stron.
Czy sześciolatki muszą iść do szkoły?
Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty z 2016 roku, obecnie sześciolatki nie mają obowiązku podejmowania nauki w I klasie szkoły podstawowej, a jedynie prawo do niej. Jednocześnie, wobec pięciolatków został zniesiony obowiązek przedszkolny, a w jego miejsce zostało wprowadzone prawo do edukacji przedszkolnej. I chociaż przymusu rozpoczęcia edukacji w wieku sześciu lat nie ma, nie gasną dyskusje i wątpliwości rodziców. Jakie przedstawiają argumenty?
Sześciolatki w szkole podstawowej – za i przeciw
Głównymi zarzutami wobec systemu szkolnictwa w kontekście rozpoczęcia edukacji szkolnej przez sześciolatki są:
– brak przystosowania placówek edukacyjnych – zbyt duża ilość dzieci w budynku szkoły, niedostosowane sale lekcyjne, bez przewidzianego miejsca na rekreację oraz trudność korzystanie chociażby z umywalek w toaletach, zawieszonych zbyt wysoko dla sześcioletniego dziecka,
– brak odpowiedniego wyposażenia sal lekcyjnych – często w salach nie przewiduje się pomocy dydaktycznych w postaci gier edukacyjnych, tablic multimedialnych czy projektorów, a nawet biblioteczek z kącikiem do poczytania, które mogłyby wesprzeć najmłodsze dzieci w utrzymaniu uwagi i chęci do nauki,
– duża rozbieżność wieku między uczniami I klasy – do siedmiolatków w szkole mogą dołączyć sześciolatki, co oznacza, że sześcioletnie dziecko z grudnia może uczyć się w jednej ławce z siedmiolatkiem urodzonym w styczniu, a to według rodziców jest zbyt duża, bo blisko dwuletnia różnica wieku,
– aspekt psychologiczny i trudność w dostosowaniu się do reguł szkolnych – chociażby do nauki w ławce czy punktualnego wstawania.
Potencjał intelektualny
Wbrew pierwszym obawom rodziców, sześciolatki w szkole podstawowej radzą sobie z nauką stosunkowo dobrze. W wynikach badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych poinformowano, że aż 96% rodziców, którzy zdecydowali się posłać sześciolatki do szkoły, było zadowolonych z metod i efektów nauczania, a także z wyposażenia szkolnego zaplecza. Wśród argumentów przemawiających za rozpoczęciem nauki przez sześciolatki w szkole podstawowej pojawiają się:
– duży potencjał intelektualny i gotowość to pozyskiwania nowej wiedzy – im szybciej dzieci rozpoczynają naukę tym bardziej jest ona efektywna,
– wcześniejsze rozpoczęcie kariery zawodowej i szybsze wejście na rynek pracy,
– wcześniejsze wykrywanie zaburzeń i nieprawidłowości rozwoju i nauce – im wcześniej wykryte zaburzenia, tym łatwiej jest je skorygować,
– wyraźna ulga finansowa dla rodziców przedszkolaków, które uczęszczały do prywatnych przedszkoli.
Nauka w pierwszej klasie szkoły podstawowej to ogromny krok w rozwoju dziecka i duży sprawdzian dla rodzica. Aby nowy rozdział w życiu Twojego malucha był satysfakcjonujący, ciekawy i pełen radości, postaw na edukację nie tylko jego, ale również własną. Wspieraj, rozumiej, zauważaj i pytaj. Więcej informacji na temat edukacji wczesnoszkolnej znajdziesz na stronie: https://stawiamnaedukacje.pl/.