Jak się zaprzyjaźnić? To pytanie staje się szczególnie ważne dla dzieci, które rozpoczynają szkołę i będzie im towarzyszyć przez kolejne lata nauki. Dlaczego? Bo to naturalny proces rozwoju młodego człowieka. Od tego momentu jego grupa rówieśnicza będzie stopniowo zyskiwała na znaczeniu, co sprawi, że będzie gotowy zrobić naprawdę wiele, by zyskać ich akceptację i uznanie.
Czasem, gdy źle wybierze sobie grupę znajomych lub przyjaciół, będą oni wymagali od niego zbyt dużo. Mogą oczekiwać łamania zakazów stawianych przez dorosłych, a czasem nawet łamania przepisów. Warto wyposażyć dziecko w zdolność do odmawiania takich zadań i sprzeciwiania się temu. Warto też pokazać dziecku zawczasu, że grupy, które oczekują od niego narażania się, nie są warte jego uwagi.
Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą zeszyty ćwiczeń od wydawnictwa HarperKids. Zostały one opracowane z myślą o dzieciach w wieku 7 – 12 lat i naprawdę odpowiadają na ich potrzeby. Co to za zeszyty? Przyjrzymy się im.
Jak się zaprzyjaźnić i przyjaźnić?
Zeszyt ma format A4 i jest pełen przydatnych ćwiczeń i porad, które pomagają nawiązywać kontakty oraz budować relacje z innymi dziećmi. Aktywizujące i angażujące zadania powodują, że nie jest to poradnik, z którym dzieci raczej nie spędziłyby i tak zbyt dużo czasu. Jest to właśnie zeszyt ćwiczeń z ciekawymi zabawami. Znajdziemy w nim labirynty, wykreślanki, uzupełnianie zdań oraz układanki literowe i wyrazowe. Wszystko skoncentrowane wokół nawiązywania relacji i budowania z nich przyjaźni.

Autorzy pokazują, co utrudnia nawiązywanie relacji, pokazują, co może myśleć i odczuwać inna osoba, a tym samym tworzą bezpieczną przestrzeń dla dziecka. Zrozumienie tego, że reakcje innego człowieka nie zawsze są wymierzone przeciwko nam, daje znacznie większe poczucie bezpieczeństwa i dodaje pewności siebie.

Każde ćwiczenie służy lepszemu zrozumieniu procesu nawiązywania kontaktu i budowania więzi.
Do tego, w zeszycie znajdują się naklejki, które również można wykorzystać w czasie zadań. Za ich pomocą można oznaczać uczucia osób na obrazkach (świetny trening empatii dla maluchów) oraz uzupełniać brakujące historyjki.
Na koniec znajduje się krótki poradnik dla rodziców. To materiał, który przeznaczony jest dla dorosłych czytelników i ma im pomóc we wspieraniu dzieci podczas zawierania nowych znajomości. Ogromną wartością tego poradnika jest to, że obala pewne powszechne przekonania, które z gruntu nie są dla dzieci dobre. Chodzi między innymi o przymus dzielenia się (a czy Ty, dorosły czytelniku, też się wszystkim dzielisz z innymi? Są przecież przedmioty, którymi po prostu nie chcemy się dzielić) czy obowiązek przyjaźnienia się ze wszystkimi z podwórka.
Wskazówki są proste i możliwe do zastosowania od razu. To daje im ogromną wartość i sprawia, że poradnik jest kompletny, a przy wdrożeniu podpowiedzi, również skuteczny.
Kłócimy się, godzimy się
W serii „akceptuję to, co czuję” przygotowanej przez wydawnictwo Harper Kids pojawiła się jeszcze jedna (ale to nie jedyne dwie pozycje) książka, która w temacie przyjaźni może zrobić bardzo wiele dobrego. To „Kłócimy się, godzimy się”.

Ten zeszyt ćwiczeń został zaprojektowany bardzo podobnie do poprzedniego, z tą różnicą, że podejmuje temat konfliktów. Dzięki zadaniom dzieci mogą zrozumieć, skąd biorą się konflikty, co jest ich źródłem i czemu one służą. To ważne, by zrozumieć, że samo pojawienie się konfliktu nie jest jeszcze niczym złym. Czasami różnią nas oczekiwania, potrzeby czy pragnienia. To może doprowadzić do konfliktu. Zdecydowanie ważniejsze jest jednak to, jak sobie z takim konfliktem radzimy. Co robimy potem. I tu właśnie ten zeszyt ćwiczeń doskonale się sprawdza.
Proste i jasne wyjaśnienia pokazują drogę rozwoju i zakończenia konfliktu. Oswajają go i sprawiają, że nie jest tak przerażający i blokujący dla dziecka. Dają mu narzędzia i siłę do tego, by się z nim zmierzyć i nie dać się ponieść.

Tu również na końcu książki znajduje się poradnik dla rodziców, który daje im dodatkowe narzędzia i sposoby wspierania maluchów.
Te dwie pozycje doskonale się sprawdzą, jako podstawa do wyposażenia dziecka w narzędzia, umiejętności i kompetencje niezbędne do budowania relacji w zgodzie z sobą, z zachowaniem własnego poczucia bezpieczeństwa, poczucia własnej wartości i pewności siebie.