Pierwsze dni w przedszkolu lub szkole bywają trudne. Nowe dzieci nie znają grupy rówieśniczej ani nauczyciela, przez co czują się obco. Zabawy integracyjne są w tym szczególnym czasie niezwykle ważne, gdyż dzięki nim maluchy oraz pierwszoklasiści szybciej się otwierają i poznają wzajemnie. Jakie zabawy integracyjne warto zorganizować dla dzieci? W co bawić się z przedszkolakami? Jak zintegrować pierwszoklasistów w szkole podstawowej?
Kiedy warto inicjować zabawy integracyjne dla dzieci?
Zabawa integracyjna, w której uczestniczy każde dziecko, jest doskonałym sposobem, by szybko zapoznać ze sobą członków grupy. Zadania, w których dzieci siedzą i opowiadają historię, łapią drugie dziecko lub wspólnie wykonują proste ćwiczenia, przynoszą wiele radości i sprawiają, że grupa szybko zaczyna ze sobą współpracować. Dzięki integracji młodsze dzieci w przedszkolu pokonują strach i nieśmiałość, a także oswajają się z nowym otoczeniem. Uczestnicy zabawy dodatkowo przyzwyczajają się do spędzania czasu wraz z rówieśnikami, co jest ważne w szczególności dla maluchów, które nie mają rodzeństwa.
Inicjowanie zabaw integracyjnych jest ważne w szczególności, gdy grupa rówieśnicza jest niezgrana. Są to zwykle pierwsze dni nauki w przedszkolu lub szkole podstawowej. Na sygnał nauczyciela dzieciom łatwiej przełamywać lęki w poznawaniu dzieci i stworzyć lubiącą się i szanującą grupę. Gdy zabawa trwa w najlepsze, kilkulatki szybko zapominają o stresie, urazach do rówieśników, a nawet nieznajomości języka.
Zadanie, w którym dzieci śpiewają piosenkę, dobierają się w pary lub układają rymowanki pomaga również integrować grupę, której członkowie pochodzą z różnych krajów. Gdy zadaniem dzieci jest opowiadanie o sobie, rówieśnicy mogą dowiedzieć się więcej o kulturze bądź tradycjach innych członków klasy lub przedszkolnej grupy. Każde jedno dziecko ma wtedy szansę opowiedzieć o swoich zainteresowaniach, posiadanych zwierzętach lub ulubionych przedmiotach szkolnych.
Zabawy integracyjne dla dzieci w każdym wieku
Jakie zabawy integracyjne zorganizować w szkole lub przedszkolu? Wszystko zależy od wieku dzieci, ich umiejętności oraz ilości dostępnego miejsca. Najmłodsze przedszkolaki mogą opowiadać, jakimi zwierzętami chciałyby być i dlaczego. Dzieci siadają w kółku, a następnie kolejno podają nazwę zwierzęcia i uzasadnienie, dlaczego je wybierają. Przykładowo, mogą chcieć być sarenką, gdyż uwielbiają biegać po lesie. Inną zabawą odpowiednią dla przedszkolaków jest dobieranie się w pary. Dzieci stoją na dywanie, a następnie na znak nauczyciela szukają pary z takim samym kolorem włosów, o podobnym ubraniu lub posiadającym inną cechę. Równie dobrze w zabawie w pary można zastosować inne zasady. Wtedy dzieci dobierają się w dwójki na podstawie przypisanych im postaci, np. Królewna Śnieżka szuka krasnoludków, a Kopciuszek księcia. Integracja dla dzeci powinna zawsze odbywać się pod czujnym okiem nauczyciela.
Dla pierwszoklasistów odpowiednie są inne formy integracji. Dobrym wyborem są zabawy, które przyjmują formę zajęć sportowych. Dzieci biegają, skaczą i pokonują różne przeszkody, zapamiętując przy tym swoje imiona i zdobywając przyjaciół. W zabawach sportowych o charakterze integracyjnym dzielimy dzieci na grupy, które przeciągają linę, budują przeszkody z materaców i piłek itp. Ponadto dzieci mogą dobierać się kolejno w pary, trójki i czwórki, a następnie wykonywać różne ćwiczenia bez puszczania się. Dzięki takiej aktywności pierwszoklasiści pozbędą się nadmiaru energii i z chęcią przyjdą do szkoły następnego dnia, by znów spędzić miły dzień w towarzystwie rówieśników.