Talenty, zdolności u umiejętności – kiedy powinny się ujawniać u dziecka i jak je stymulować. Ujawnianie się talentów i predyspozycji jest procesem skomplikowanym. Nie zawsze wyższy poziom określonych umiejętności w dzieciństwie to oznaka talentu, a ich brak nie przesądza o braku ponadprzeciętnych uzdolnień, które ujawnią się później. Potwierdzają to biografie wybitnych osób, w których jest wiele faktów mówiących o problemach w dziedzinie, która stała się później areną ich ogromnych sukcesów. Mamy też przekazy o tzw. „cudownych dzieciach”, które bardzo wcześnie ujawniały określone zdolności, szybkie tempo opanowywania tych umiejętności i zadziwiającą biegłość w tej dziedzinie.
Doszukiwanie się talentów u swoich dzieci nie jest wynikiem próżności rodziców i nieuzasadnionych ambicji. Przecież są oni motywowani przez specjalistów do stymulacji rozwoju dziecka i wczesnego rozwijania predyspozycji. Zasadniczą kwestią jest jednak nie kiedy, tylko – co rozwijać? Nie ma ściśle określonych norm, kiedy ujawniają się talenty muzyczne, plastyczne, sportowe.
Istotniejsze jest to, jak odkryć talenty i określić profil uzdolnień dziecka? Różnice w poziomie wykonywania określonych czynności przez dzieci, takich jak gimnastyka, rysowanie, śpiew, taniec, zainteresowanie książkami, na wczesnym etapie rozwoju nie są duże. Ważniejszy jest styl wykonywania tych czynności. Czy dziecko wykonuje je spontanicznie, chętnie, z wyraźną lekkością? Np. czy rysuje spontanicznie czy tylko zachęcane? Czy domaga się samodzielnego wykonywania określonych czynności czy oczekuje wyręczenia?
Strategią postępowania rodzica w tym kontekście powinno być stwarzanie dziecku możliwości gromadzenia różnorodnych doświadczeń. Zachęcanie go do różnych form aktywności, nawet tych, do których zachowuje pewien dystans, bo postrzega je jako wyzwanie. W tej sytuacji delikatność, uatrakcyjnienie tych czynności, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, pozwoli mu zaangażować się i czerpać z nich przyjemność.
Nawet, jeśli działania te nie doprowadzą do odkrycia jakiegoś talentu dziecka, to pozytywnie wpłyną na jego wszechstronny rozwój.
Bardzo podoba mi się to podkreślenie, że nie zawsze wysokie umiejętnosci = talent. Wydaje mi się, że należy zacząć to normalizować.