Podcast powszechnie definiowany jest jako dźwiękowy lub/i filmowy przekaz treści, publikowanej najczęściej w formie luźnej i łatwej w odbiorze dla dużego grona odbiorców. Od pewnego czasu powoli, lecz sukcesywnie staje się on dominującym sposobem dystrybucji wiadomości, które mają za cel przede wszystkim informować, w mniejszej mierze zaś nakłaniać do zakupu. Wobec tego nie jest on uważany za formę reklamy.
Temat prowadzenia własnej firmy a content marketing
Jeżeli prowadzisz biznes online, powinieneś wiedzieć lub mieć rozeznanie w tym, czym jest marketing contentu, inaczej określany marketingiem treści lub marketingiem zawartości. Ten rodzaj marketingu jest stosunkowo nową i rozwijającą się formą pozyskiwania klientów, głównie wykorzystującą możliwości perswazji, jakie daje rzeczywistość internetowa i narzędzia technologii internetowej. W dobie hegemonii sieci, mediów społecznościowych, sklepów internetowych, blogów marketing treści jest w stanie znacząco pomóc Ci w rozwijaniu działalności, nawet jeśli jej specyfika nie opiera się bezpośrednio na Internecie. Może on być szczególnie cenny dla właścicieli małych firm, które dopiero raczkują na rynku, często na początku nie mając wystarczających zasobów pieniężnych na finansowanie złożonych i wielkich kampanii marketingowych (np. reklamy telewizyjnej bądź radiowej). Marketing contentu nie tylko jest stosunkowo tani, lecz zarazem wyśmienicie sprawdza się w budowaniu marki w Internecie i zdecydowanie ułatwi „świeżemu” biznesmenowi w wypromowaniu swojej firmy wśród choćby części docelowej grupy klientów.
W ostatnim czasie w biznesie online popularności nabiera swego rodzaju niebezpośrednia forma dojścia do usługobiorcy, jaką jest podcast biznesowy. Stanowi on unikalny i nie do końca podręcznikowy element marketingu zawartości. To odmiana klasycznego podcastu, bazująca przede wszystkim na tak zwanej informacji komercyjnej.
Czym charakteryzują się podcasty biznesowe?
Projektanci podcastów biznesowych wychodzą z założenia, że luźno, a jednocześnie treściwie przekazana informacja w niektórych sytuacjach może przyciągać większą liczbę klientów, chcących dokonać zakupu, aniżeli przekaz perswazyjny, będący niejednokrotnie zbyt prosty i lapidarny. Podcasty dla firm koncentrują się przede wszystkim na tej grupie konsumentów, którzy przed zakupem produktu czy usługi preferują szczegółowo zapoznać się z ich specyfikacjami. Tematy podcastu biznesowego mogą obejmować charakterystykę rodzaju produktów czy usług, jakie jesteś w stanie zaoferować klientowi (bez uporczywego wskazywania na swoją markę i podkreślania jej atutów), tworzenie osobliwego typu Q&A, dzięki któremu konsumenci będą w stanie rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie swojej wiedzy o towarze i pewności co do jego zakupu czy informowanie o aktualnych trendach panujących na rynku.
Najlepsze podcasty dla firm
Tworzenie strategii podcastów w tematyce biznesowej opiera się na kilku zasadach, które umożliwiają podcastowi skuteczne dojście i przekonanie konsumenta, a zarazem powodują, że nie traci on na walorach informacyjnych, czyli mogących kojarzyć się jako przeciwieństwo marketingowej perswazji. Podcast przede wszystkim nie może przekazywać przejaskrawionych zalet produktu czy usługi, gdyż to może w dłuższej perspektywie czasu bardziej zrazić konsumentów niż ich zainteresować. Po drugie – podcast biznesowy nie powinien koncentrować się na jednym lub kilku wybranych usługodawcach czy producentach. Po trzecie – podcast powinien robić wrażenie naturalnego, tworzonego z chęcią przekazania wiedzy, a nie nakłonienia do zakupu.