Brak standardowych metod
Rozpoznanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej opiera się niemal wyłącznie na wnikliwej obserwacji zachowania dziecka, ogromną rolę odgrywa również doświadczenie lekarza. Nie istnieją żadne standardowe metody diagnozy, nie ma też badań laboratoryjnych, które pozwalałyby na potwierdzenie tego zaburzenia. W badaniu pediatrycznym również trudno jest zaobserwować zmiany, które wskazywałyby jednoznacznie na istnienie ADHD. Dlatego też bardzo ważne są informacje na temat funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej oraz w domu.Najważniejszymi ekspertami pomocnymi w postawieniu prawidłowej diagnozy są rodzice dziecka z zaburzeniami. Lekarz przeprowadza z nimi wywiad dotyczący ciąży, porodu, rozwoju dziecka, jego kontaktów z innymi dziećmi, sposobów spędzania wolnego czasu oraz innych ważnych aspektów życia. Na tej podstawie podejmuje się decyzję o szukaniu pomocy u psychologa, pediatry, a nawet psychiatry dziecięcego.
Pomocna opinia nauczyciela
Podstawą rozpoznania i leczenia jest więc rozmowa i współpraca z rodzicami. Nie można jednak opierać się tylko na tym, gdyż rodzice są związani z dzieckiem emocjonalnie. Następną osobą pomocną w postawieniu właściwej diagnozy jest nauczyciel – wychowawca, który zna dziecko dłużej niż pół roku. Obserwuje on dziecko w różnych sytuacjach oraz porównuje jego zachowanie z zachowaniem jego rówieśników. Często osobista rozmowa z nauczycielem na temat dziecka jest niemożliwa. Można więc zwrócić się z prośbą o pisemną opinię i wypełnienie odpowiednich kwestionariuszy.
Kluczowa jest obserwacja
Ważnym etapem w rozpoznawaniu zespołu nadpobudliwości jest obserwacja zachowania dziecka przez lekarza. Niestety, w każdym otoczeniu sposób funkcjonowania dziecka jest odmienny. Zmienia się w zależności od sytuacji, w jakiej aktualnie znajduje się dziecko. Zaburzenie objawia się silniej, gdy wymaga się od dziecka ciągłej uwagi oraz zwiększonego wysiłku umysłowego. Czasem objawy mogą być w ogóle nieobecne lub obecne w niewielkim stopniu, szczególnie wtedy, gdy dziecko znajdzie się w nowej sytuacji lub zaangażuje się w jakąś interesującą je działalność. Dziecko zachowuje się naturalnie w swoim otoczeniu, lecz w gabinecie lekarskim potrafi tak skoncentrować się na badaniu lub wykonywanym zadaniu (np. test psychologiczny), że trudno jest zaobserwować objawy nadpobudliwości. Najbardziej wiarygodna wydaje się więc obserwacja dziecka w domu oraz w grupie rówieśniczej (w przedszkolu), choć w praktyce jest ona trudna do przeprowadzenia. Istotną część badania lekarskiego stanowi rozmowa z pacjentem (bez obecności rodziców). Ten indywidualny kontakt pozwala dziecku odczuć, iż jego zdanie też jest ważne.
Określanie aktywności ruchowej
Istnieje wiele metod, dzięki którym można ocenić aktywność ruchową dziecka, np. obserwowanie dziecka znajdującego się w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu wyposażonym w lustra weneckie.
Stosuje się także metody elektronicznego pomiaru aktywności pacjenta, do których należą:
– aktometria – elektroniczny pomiar aktywności ruchowej ręki,
– pedometria – pomiar aktywności ruchowej stopy,
– stabilometria – pomiar stabilności wykonany podczas siedzenia na specjalnym skomputeryzowanym krześle.
Stosowany jest również pomiar aktywności w specjalnym pomieszczeniu, którego podłoga, podzielona na kwadraty, rejestruje kolejne ruchy dziecka. Istnieje też metoda polegająca na tym, że do ciała dziecka przymocowuje się specjalne czujniki, dzięki którym nawet milimetrowe ruchy zapisuje i analizuje komputer sprzężony z laserem. Metody te nie mają jednak szerokiego zastosowania.
Metodą powszechnie stosowaną jest aktometria, w której na przegub dłoni badanego przymocowuje się aparat wielkości zegarka, rejestrujący ilość i zakres ruchów. Dzięki tej metodzie dowiadujemy się, czy dziecko jest bardziej aktywne od swoich rówieśników oraz czy istnieją różnice pomiędzy dwoma kolejnymi badaniami. Jeżeli istnieją, oznacza to, iż uzyskaliśmy jakiś efekt w leczeniu. Wynik tego badania mówi nam niewiele, gdy bardzo ruchliwe dziecko dobrze radzi sobie w swoim otoczeniu i nie ma problemów z przyswajaniem sobie nowych wiadomości.
Niezbyt pomocnym badaniem w rozpoznaniu ADHD jest też komputerowy test uwagi ciągłej. Pozwala jednak bardzo dobrze ocenić korzyści płynące z leczenia. Podczas tego badania dziecko naciska przycisk, np. w momencie, gdy na ekranie pojawi się dwa razy pod rząd ta sama figura. Porównuje się tu dwa kolejne badania pacjenta – przed i w trakcie leczenia, obserwując zmienność czasu reakcji dziecka na bodziec.
Testy, skale i kwestionariusze
Do prostych i popularnych metod oceny nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeń koncentracji uwagi zaliczyć można skale i kwestionariusze diagnostyczne. Do najbardziej popularnych i polecanych należą Kwestionariusze Connersa dla nauczycieli i rodziców oraz kwestionariusze z grupy Child Behavior Checklist (opracowywana jest polska wersja). Są one przeznaczone do wyodrębnienia grupy dzieci, u których można podejrzewać ADHD, oraz do oceny przebiegu i skuteczności leczenia. Zaletą tych testów jest ich prostota.
W procedurze diagnostycznej powinny znaleźć się także testy psychologiczne, mimo że nie zawsze dziecko podczas badania wykazuje nadruchliwość czy zaburzenia koncentracji uwagi. Jest to spowodowane nową sytuacją dla dziecka – sytuacją stresującą. Tłumaczy to też dobre wyniki uzyskiwane przez dzieci z ADHD w testach na inteligencję. Oprócz testów na inteligencję w diagnostyce stosuje się także testy badające motorykę, mowę czynną, zdolność do rozwiązywania problemów. Ma to potwierdzić lub wykluczyć inne zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego.
ADHD czy ADD?
Problem ADHD można rozpatrywać w rozróżnieniu na płeć. ADHD jest zjawiskiem o połowę rzadszym u dziewcząt w porównaniu do chłopców w tym samym wieku, jednak w obu przypadkach stanowi równie poważny problem kliniczny. Pierwsze objawy ADHD u dziewcząt widoczne są średnio o rok później niż u chłopców. Dziewczęta z ADHD przejawiają większe zaburzenia koncentracji uwagi, mają mniej objawów w obrębie nadruchliwości oraz nadmiernej impulsywności, rzadziej zachowują się agresywnie w porównaniu do chłopców, dlatego mówi się o innym zaburzeniu – ADD, czyli zaburzenie koncentracji uwagi bez nadruchliwości.ADD i ADHD to bardzo podobne stany różniące się jedynie występowaniem lub brakiem nadruchliwości. Dziewczynki bardzo często odbierane są jako osoby nieuporządkowane, nieodpowiedzialne, które źle radzą sobie w trudniejszych sytuacjach. Stereotyp „grzecznej dziewczynki” powoduje, że przez nauczycieli i innych dorosłych postrzegane są często dużo gorzej niż nadpobudliwi chłopcy, co wywołuje u nich stres oraz problemy psychologiczne, które nie mijają wraz z objawami ADHD.